Monday, April 6, 2009

Cubaan pertama keropok lekor (6/4/2009)


Proses menyiang ikan telah bermulaaa...lepas balik dari kuliaah...pergi pasar..beli ikan bawak balik dan siang terus..
Ok..Ikan yang telah dibasuh dan direbus dikisar sampai jadi macam gambar kat atas nie... campur lah garam masa kisar tue..hurm..ikut lah resepi sendir..nak letak bawang putih keeeer...lada hitam keer..tuk hilangkan bau...

campur ikan yang dah siap di kisar dengan beberapa jenis tepung...ikut sukatan..pandai2x..


setelah diuli ngn pelbagai jenis tepung jadilah dia mcam kat tas nie...huhu..eh???tapak tangan saper kat gambo niiiiiiiiiiiiiieee???hurm..xper2x..apa yang pentiiiiiiiiiiiiinggg......apa yang pentiiiiiiiiiiiiinnggg.......
KERJAASAMA!! ahaks!:D


Ha..yang ni lak proses menguli... Uli bang jangan tak uliiii!!!..ahaks!
~~~~~PASTINYA SATU KELAINAN~~~~~(bila first time buat)

Ha...boleh lah bentukan dengan perlbagai bentuk dari doh yang telah siap..nak buat bentuk bintang keer...4segi ker..aper keer...kita layan jer sumeer...hehehe...yag penting sedap dimakan:D:D:

Kita boleh buat pilihan,samada terus goreng atau nak rebus dulu mcam kat gambar nie..pilih lah mana sukaaaaaaa..hehe...

lepas kita goreng kita letak dalam pinggan..hurm..tak kan lah letak dlaam cawan kaaann...

dan ini lah hasilnyaaaa.....hehehe..kalau tak cantik maaf lah bagi mata2 yang memandang..yang penting syukur pada Allah cubaab ni jadi dan selamat dimakan serta sedap rasanya. Terima Kasih buat kawan-kawan yang membantu. Semoga Allah merahmati anda sekalin.hehehehe

3 comments:

:|mullah-akhi|: said...

salam ziarah..

very2 interested with ur own workhand~..eheeh..

(ana lupe la spe ni? )
btw,leh ltak lg terperinci list2 n senarai2 bahan..teruja nk try =)
wassalam..syukran.

iela said...

wah...tahniah2 chef2 sekalian..msti sdap kan hasil tgan bersama...ap yg pnting???KERJASAMA....hihihi..

aljauhary said...

assalamualaikum..
tahniah kerana cubaan kali pertama menjadi..
lps ni boleh buat lagi..
tapi masa semua balik malaysia la..
boleh kita makan banyak sikit..
hehehe..
keropok free...
siapa taknak...

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Nukilan Ini, Jangan Lupa Memberi Sebarang Komen Sebagai Tanda Ingatan Anda